Sömnproblem

Nästan alla går någon gång i livet igenom en tuff period där man har svårt att sova. Detta bekymmer kan bero på flera olika faktorer och kanske problem man själv inte tänkt på. Det kommer listas vanliga problem som uppstår och hur man på bästa sätt löser det för att återfå en god natts sömn.

Studier har visat att den genomsnittliga människan behöver mellan 6-9 timmars sömn. Detta beror på att hjärnan behöver dessa timmar för att kunna vila upp sig. Beräkningar har visat var tredje person har sömnproblem. Oftast är det kvinnor som upplever detta.

Stress

Stress är en orsak som har betydande del  i att man har svårt att sova. Kroppen eller sinnet kan aldrig slappna av fullt ut. Gasen i botten hela vägen in till sängkammaren. Stress kan även ha en påverkan som gör att vaknar under natten eller att man vaknar tidigare på morgonen. Det kan ge en bild av att man sovit tillräckligt men kroppen är inte tillräckligt utvilad. Låter man inte kroppen och hjärnan vila ut med längre perioder av djup sömn kan det leda till att minnet påverkas. Under djup sömn flyttas det man sett och lärt sig under dagen till en permanent plats i stora hjärnbalken. Vid störd sömn kan inte hjärnan göra detta och man riskerar att glömma saker.

Motion

Att motionera är inte enbart bra för kroppen och själen utan hjälper dig att somna lättare på kvällen. Att hitta något som gör att man rör på sig på om dagarna är det väsentliga. Om det är att lyfta skrot, långa kvällspromenader med hunden, en powerwalk på 30 minuter eller någon sport är det som räknas. Att tillbringa hela dagarna efter jobbet i soffan kommer inte hjälpa dig att somna lättare om kvällen.

Kost

Att man sover dåligt genom en dålig kost är en av huvudorsakerna som bidrar till sämre sömn. Äter man precis innan man skall slå ro för natten så påverkas man starkt. Kroppen kommer aktivt jobba för att bearbeta maten vilket inte ger någon ro.

Alkohol är en annan faktor som påverkar starkt till sämre sömn. En vanlig uppfattning grundar sig i att man somnar betydligt lättare med alkohol i kroppen. Denna teori kan stämma till viss del. Att man somnar snabbare stämmer. Dock så kommer man uppnå en dålig sömn pga kroppen jobbat aktivt för att förbränna alkoholen. Detta medför att man oftast inte känner sen utsövd efter en kväll med alkohol inblandad. Även om man sover sina 8 timmar så kommer man fortfarande inte känna sig utsövd då kroppen jobbat aktivt under sömnen.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*