HAR DU SVÅRT ATT SOVA?

Det låter helt sjukt, men en studie har visat att var femte svensk lider av någon form av problem med sömnen. Det beror förmodligen på vårt moderna liv med ett uppskruvat tempo som aldrig tycks avta. Det är blinkande skärmar, mobiler, tv-apparater, push-notiser och tända lampor dygnet runt. E-mail att kolla i sängen och väckarklockor som tycks ringa alldeles för tidigt.

Det finns många bra knep för att sova bättre. Ett är att köpa en riktigt bra rullgardin som gör att ditt sovrum är ordentligt mörkt när det väl är dags att sova. Rullgardiner hittar du på varje välsorterad heminredningsbutik. Du kan få tag i rullgardiner billigare om du använder någon form av rabattkod. Vet du inte var du ska leta kan du börja med att hitta rabattkod här.

Ett annat knep är att ha ordentligt sköna sängkläder så att det känns riktigt, riktigt bra när du går och lägger dig. Sängkläder finns även dem i välsorterade butiker och det är inte ovanligt att de går att få dem till ett billigare pris. Du kan hitta rabattkod här om du behöver få inspiration till att hitta bra och bekväma sängkläder som gör att just du kan sova bättre om nätterna.

Ett annat bra tips är att inte ha mobilen på laddning i samma stund som du sover. Om du stänger av den, slår på stör ej-funktionen eller bara stänger av alla push-notiser kommer du inte att bli väckt av den mitt i natten i alla fall. Men det är inte den enda faran med mobiltelefoner i sovrummet. Det kan vara svårt att koppla av ordentligt om du vet att mobilen ligger i närheten och du kanske har fått något nytt på snapchat eller några nya likes på Instagram. För att helt och hållet koppla bort behöver du lägga mobilen minst ett par meter bort från dig när du ska sova. Det optimala är om du faktiskt kan lägga mobilen i ett annat rum.

En annan viktig sak är att ha en bra temperatur i rummet. Det får inte vara för varmt och inte för kallt. En bra sömntemperatur brukar ligga på 16-22 grader Celsius beroende på person. Har du svårt att somna brukar det oftast bero på att det är för varmt i sovrummet. Du kan testa att låta fönstret stå på glänt någon timme innan du ska sova, så att temperaturen blir något lägre i rummet när det väl är läggdags.

This entry was posted in Sova Bättre. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*