HAR DU SVÅRT ATT SOVA?

Det låter helt sjukt, men en studie har visat att var femte svensk lider av någon form av problem med sömnen. Det beror förmodligen på vårt moderna liv med ett uppskruvat tempo som aldrig tycks avta. Det är blinkande skärmar, mobiler, tv-apparater, push-notiser och tända lampor dygnet runt. E-mail att kolla i sängen och väckarklockor som tycks ringa alldeles för tidigt.

Det finns många bra knep för att sova bättre. Ett är att köpa en riktigt bra rullgardin som gör att ditt sovrum är ordentligt mörkt när det väl är dags att sova. Rullgardiner hittar du på varje välsorterad heminredningsbutik. Du kan få tag i rullgardiner billigare om du använder någon form av rabattkod. Vet du inte var du ska leta kan du börja med att hitta rabattkod här.

Ett annat knep är att ha ordentligt sköna sängkläder så att det känns riktigt, riktigt bra när du går och lägger dig. Sängkläder finns även dem i välsorterade butiker och det är inte ovanligt att de går att få dem till ett billigare pris. Du kan hitta rabattkod här om du behöver få inspiration till att hitta bra och bekväma sängkläder som gör att just du kan sova bättre om nätterna.

Ett annat bra tips är att inte ha mobilen på laddning i samma stund som du sover. Om du stänger av den, slår på stör ej-funktionen eller bara stänger av alla push-notiser kommer du inte att bli väckt av den mitt i natten i alla fall. Men det är inte den enda faran med mobiltelefoner i sovrummet. Det kan vara svårt att koppla av ordentligt om du vet att mobilen ligger i närheten och du kanske har fått något nytt på snapchat eller några nya likes på Instagram. För att helt och hållet koppla bort behöver du lägga mobilen minst ett par meter bort från dig när du ska sova. Det optimala är om du faktiskt kan lägga mobilen i ett annat rum.

En annan viktig sak är att ha en bra temperatur i rummet. Det får inte vara för varmt och inte för kallt. En bra sömntemperatur brukar ligga på 16-22 grader Celsius beroende på person. Har du svårt att somna brukar det oftast bero på att det är för varmt i sovrummet. Du kan testa att låta fönstret stå på glänt någon timme innan du ska sova, så att temperaturen blir något lägre i rummet när det väl är läggdags.

Posted in Sova Bättre | Leave a comment

Ta kontroll över ekonomin samla dina lån

Något som bidrar till en god nattsömn är att ta kontroll över sådant som kan oroa och skapa ångest. För många personer kan ekonomin vara en sådan sak, där man känner att situationen hamnat utanför möjligheterna att påverka. Att ha många smålån och och krediter kan vara stressande då olika räntor och avbetalningsplaner snabbt kan bli rörigt och dyrt. Att den ekonomiska situationen blir okontrollerbar är något som många brottas med. Idag finns lösningar på problemet, de innebär inte att du blir skuldfri på en gång men att din ekonomiska situation blir mer hanterbar och går att överblicka.

Samla lån och småkrediter

Att samla lån är i sig ingen lätt sak det är flera faktorer som spelar in i om du kan samla dina lån hos en bank. Det finns idag aktörer som specialiserar sig på att samla lån, du kan läsa mer om dem hos h​ittalånet.se. Anledningen till att det är fördelaktigt att samla ihop lånen är att du på så sätt kan få ned avgifterna för lånen. Det är ofta de fasta avgifterna vid flera lån och krediter som kan ställa till det och att resultatet blir att avgifterna blir så höga att det blir okontrollerbart.

Här är några tips vad du kan tänka på när du vill samla dina lån

  • ●  Samla ihop information om din totala lånekostnad, avier, låneavtal etc.
  • ●  Ta fram uppgift om din inkomst per månad samt eventuella medlånetagares

    inkomstuppgifter.

  • ●  Se över om du kan sälja av saker av värde för att kunna betala av lånen.
  • ●  Leta extrainkomster i form av extrajobb.
  • ●  Försök att minska dina månadskostnader genom att minska på dyra vanor, transportkostnader med mera.

    Genom att aktivt ta kontroll över din tillvaro så minskar du även ångest och oro, du blir en gladare person. Det kräver en del arbete och vilja men det är värt all möda.

Posted in Allmänt | Leave a comment

Första inlägget

Oj vad spännande, det första inlägget som publiceras på sömn-skolan. Väldigt spännande och en stor nyfikenhet hoppas vi på. Sömnen är viktigare än någonsin har studie efter studie visat. Vårt stressfylld liv gör att kroppen behöver varje timme den kan få.

Sömn-skolan hoppas kunna väcka en nyfikenhet och intresse för just sömnen. Vi har några  fasta sidor som kommer handla om diverse sömnmetoder som kan hjälpa en nattmänniska att somna någon timme tidigare. Gå igenom grunder för powernap och hur det fungerar. Samt hur det egentligen ligger till med REM sömn och hur det egentligen fungerar.

Vi hoppas alla vill ansluta och hoppas ni lär er något av allt material vi kommer publicera.

Posted in Allmänt | Leave a comment